Hubungan Pengetahuan Kewirausahaan Dengan Minat Berwirausaha Di Marketplace Pada Mahasiswa Pendidikan IPS Universitas Negeri Jakarta

Authors

  • Lailati El Fithria Universitas Negeri Jakarta
  • Desy Safitri Universitas Negeri Jakarta
  • Sujarwo Sujarwo Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/sosial.v2i2.169

Keywords:

Entrepreneurial Knowledge, Entrepreneurial Interest, Marketplace

Abstract

Entrepreneurial knowledge and interest in entrepreneurship in the marketplace are important factors in shaping the quality of students. Lack of entrepreneurial knowledge in students results in a lack of interest in entrepreneurship. This study aims to explore the relationship between entrepreneurial knowledge and interest in entrepreneurship in the marketplace among Social Studies Education students, Jakarta State University, especially in the 2020 and 2021 intakes. The research method used is correlation research with a quantitative approach. The sample of this study was 118 Social Studies Education students, Jakarta State University, the 2020 and 2021 intakes. Data were collected through a questionnaire that focused on the variables of entrepreneurial knowledge and interest in entrepreneurship in the marketplace with a measurement scale using the Likert scale. Data analysis was carried out using normality tests and correlation tests. The results of the analysis showed that there was a significant relationship between entrepreneurial knowledge and interest in entrepreneurship in the marketplace of Social Studies Education students, Jakarta State University, the 2020-2021 intake. This shows that the better the students' entrepreneurial knowledge, the higher the interest in entrepreneurship in the marketplace of Social Studies Education students, Jakarta State University, the 2020-2021 intake. The relationship between the two variables is included in the high category. The implication of this study is the importance of paying attention to other factors that can also influence entrepreneurial interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alma, B. (2011). Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Fahmi, R. (2017). Pengaruh pembelajaran kewirausahaan terhadap minat berwirausaha mahasiswa. JEBI (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), 2(1), 34-36.

Fernando. (2022). Pengaruh literasi digital, media sosial, dan e-commerce terhadap keputusan berwirausaha mahasiswa. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan, 4(1), 99-100.

Gultom, E. (2021). Pengaruh e-commerce, pengetahuan kewirausahaan dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha mahasiswa (Studi pada mahasiswa Program S1 Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau Pekanbaru). Journal of Business and Economics Research (JBE), 2(2), 40-46.

Hasan, H. A. (2020). Pendidikan kewirausahaan: Konsep, karakteristik dan implikasi dalam memandirikan generasi muda. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11(1), 101-106.

Hasanah, U. U., & Setiaji, K. (2019). Pengaruh literasi digital, efikasi diri, lingkungan terhadap intensi berwirausaha mahasiswa dalam e-business. Economic Education Analysis Journal, 1199-1200.

Heryanto, B. (2016). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat berwirausaha pada mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kadiri. Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 1(2), 154-155.

Junias, D. T., Rusmiati, & Munawar. (2015). Sikap, motivasi, dan minat berwirausaha mahasiswa. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 17(1), 22-24.

Limbak, A. A. (2021). Pengaruh motivasi dan lingkungan terhadap minat berwirausaha (Studi pada Marketplace Facebook Kota Kupang). Jurnal Relevansi: Ekonomi, Manajemen dan Bisnis, 142-143.

Naiborhu, I. K. (2021). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, marketplace, kecerdasan adversitas terhadap intensi berwirausaha mahasiswa Pendidikan Akuntansi UNESA melalui efikasi diri. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 9(2), 108-110.

Ningrum, M. C. (2023). Pengaruh orientasi kewirausahaan, pemanfaatan e-commerce, dan efikasi diri terhadap minat berwirausaha digital mahasiswa Universitas Bhinneka PGRI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 16229-16230.

Novendra, A. M. (2023). Pengembangan bahan ajar kewirausahaan berbasis digital marketing dengan media marketplace untuk meningkatkan minat berwirausaha mahasiswa. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 7(2), 684-687.

Noviantoro, G. (2017). Pengaruh pengetahuan kewirausahaan, motivasi berwirausaha, dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha pada mahasiswa Akuntansi FE UNY. Jurnal Fakultas Ekonomi, 3-4.

Nursita, L. (2021). Dampak mata kuliah kewirausahaan terhadap minat berwirausaha mahasiswa. Jurnal IDEAS (Pendidikan, Sosial, dan Budaya), 7(3), 84-85.

Puspitaningsih, F. (2014). Pengaruh efikasi diri dan pengetahuan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha melalui motivasi. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 2(2).

Salhi. (2012). Student and entrepreneurship: Effect of the training. Journal of Research in Educational Sciences, 3(5), 19-34.

Sugiyono. (2017). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.

Veronika, K., Yohana, C., & Fidhyallah, N. F. (2021). Hubungan pengetahuan kewirausahaan dan e-commerce dengan minat berwirausaha. Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Keuangan, 2(1), 110-113.

Published

2024-06-12

How to Cite

Lailati El Fithria, Desy Safitri, & Sujarwo Sujarwo. (2024). Hubungan Pengetahuan Kewirausahaan Dengan Minat Berwirausaha Di Marketplace Pada Mahasiswa Pendidikan IPS Universitas Negeri Jakarta. SOSIAL : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS, 2(2), 149–159. https://doi.org/10.62383/sosial.v2i2.169

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.