Peran Komunikasi Efektif di SMPN 12 Bandung dengan Masyarakat dalam Mendukung Pembelajaran Siswa
DOI:
https://doi.org/10.62383/risoma.v3i1.545Keywords:
Communication, School, Community, LearningAbstract
Effective communication between schools and the community is an essential element in supporting student learning success. This study aims to describe the role of effective communication between SMPN 12 Bandung and the community in facilitating student learning. A descriptive qualitative approach was employed, with data collected through interviews and observations. Data analysis followed three main stages: data reduction, data presentation, and conclusion drawing/verification. The study's subject was the vice principal in charge of public relations. The findings indicate that communication between SMPN 12 Bandung and the community is well-established, enabling the school to implement various programs and activities to support student learning. These findings underscore the importance of effective communication as a means to strengthen collaboration between schools and the community. Good communication not only ensures the successful implementation of educational programs but also fosters a conducive learning environment and encourages active student participation in learning. Thus, effective communication serves as a key pillar in building collaboration among schools, the community, and students to achieve educational goals.
Downloads
References
Abrori, M. (2023). Mutual relationship: Membangun komunikasi efektif dengan masyarakat. Aafiyah: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(2), 84–97.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Epstein, J. L. (2018). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Corwin Press.
Fachruddin, F. (2019). Membangun komunikasi efektif dalam lingkungan pendidikan. Jakarta: Pustaka Edukasi.
Fauziah, N. (2022). Indikator keberhasilan program sekolah ramah anak. Jurnal Psikologi Pendidikan.
Giantika, G. (2020). Strategi komunikasi guru dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran siswa SDN Tebet Barat 01 Jakarta Selatan. Jurnal Komunikasi.
Guy-Evans, O. (2020). Bronfenbrenner’s ecological systems theory. Simply Psychology.
Hakim, M. A. (2019). Peran evaluasi dalam pengembangan program pendidikan sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan.
Handayani, T., & Kusuma, D. (2019). Pengaruh dukungan lingkungan terhadap prestasi akademik siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 8(2), 123–135.
Hidayatulloh, M. A., & Fauziyah, N. L. (2020). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak usia dini di satuan PAUD Islam. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 149–158.
Jaya, S. (2021). Strategi membangun komunikasi yang efektif untuk meningkatkan kinerja guru di sekolah. Pionir: Jurnal Pendidikan.
Kartono, S. M. A. N., Viana, V. O., & Kolis, N. (2024). Analisis peran komite sekolah dalam pembiayaan pendidikan di SMP N 2 Boja Kendal. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3744–3755.
Khair, H. (2021). Peran lembaga pendidikan dalam masyarakat di era modern. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan dan Kemasyarakatan, 12(2), 24–36.
Kusumawati, L., & Riyadi, A. (2023). Kolaborasi sekolah dan lingkungan dalam mencapai tujuan pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.
Mar’ati, A. (2022). Peran komite sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 478–484.
Megawaty, D. A., Setiawansyah, S., Alita, D., & Dewi, P. S. (2021). Teknologi dalam pengelolaan administrasi keuangan komite sekolah untuk meningkatkan transparansi keuangan. Riau Journal of Empowerment, 4(2), 95–104.
Nurhadi, & Rahmat. (2020). Peran komunikasi dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan, 15(2), 145–158.
Nurhayati, S. (2019). Komunitas belajar dan pengaruhnya terhadap motivasi siswa. Jurnal Pendidikan Masyarakat, 11(3), 45–60.
Prasetyo, A., et al. (2019). Kolaborasi sekolah dan masyarakat dalam pengembangan keterampilan siswa. Jurnal Pendidikan Sosial, 7(4), 89–101.
Pungky, P., Savitri, A. D., & Katkar, K. (2023). Peningkatan komunikasi asertif sebagai upaya mencegah kesalahpahaman dalam komunikasi bagi ibu-ibu PKK. To Maega: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(3), 504–511.
Puspitarini, N. A., & Istanto, S. P. I. (2023). Upaya sekolah dalam meningkatkan trust masyarakat di MTs Yasin Gemolong Sragen. Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Puspitasari, D., & Danaya, B. P. (2022). Pentingnya peranan komunikasi dalam organisasi: Lisan, nonverbal, dan tertulis (literature review manajemen). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(3), 257–268.
Putra, A. (2020). Peran komunikasi efektif dalam mendukung pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Masyarakat, 15(2), 120–130.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2019). Organizational behavior (17th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Rosalina, E., & Yamlean, M. (2021). Pengaruh dukungan orang tua terhadap prestasi belajar siswa mata pelajaran ekonomi. Jurnal Sosial dan Sains, 1(9), 1–2.
Santoso, R., & Andini, F. (2021). Evaluasi keberhasilan program berbasis komunitas di sekolah menengah. Jurnal Manajemen Pendidikan.
Sihombing, H. W., Afandi, M., & Subhan, M. (2024). Faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran. AR-RUMMAN: Journal of Education and Learning Evaluation, 1(2), 685–691.
Supardi, S., Qurtubi, A., & Fatoni, H. (2023). Kemitraan sekolah dan komite sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di SMP IT Raudhatul Jannah Cilegon. Journal on Education, 5(4), 11196–11203.
Suprapto, H. A. (2018). Pengaruh komunikasi efektif untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa. Khazanah Pendidikan, 11(1).
Suryani, D., & Ramdhan, T. (2018). Hubungan antara sekolah dan masyarakat dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 23(1), 45–56.
Susanti, L., et al. (2019). Komunikasi efektif antara guru dan siswa dalam proses pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 78–88.
Sutirman. (2023). Komunikasi efektif dalam pembelajaran. Efisiensi: Kajian Ilmu Administrasi. UNY Journal.
Suyanto, E. (2020). Komunikasi sekolah dan masyarakat dalam mendukung kemitraan pendidikan. Jurnal Pendidikan Nasional.
Timpal, C. (2024). Manajemen berbasis sekolah. Sumedang: CV. Mega Press Nusantara.
Tsanawiyah, C. I. M. (2022). Peran komite sekolah sebagai perantara antara lembaga pendidikan dan masyarakat desa di Madrasah Tsanawiyah Kecamatan Gabus Kabupaten Grobogan. Jurnal Administrasi Negara, 28(2), 138–162.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wibowo, S. (2019). Studi kasus: Pengelolaan hubungan sekolah dan komunitas lokal. Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(3), 78–85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.