Penerapan Metode Pembelajaran Contextual Teaching And Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 107401 Pematang Lalang

Authors

  • Harry Dianto Universitas Nahdlatul Ulama Sumatera Utara
  • Nuri Ramadhan Universitas Nahdlatul Ulama Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.62383/risoma.v2i6.391

Keywords:

Contextual Teaching and Learning, Learning Outcomes, Teaching Method

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of fourth-grade students at SDN 107401 Pematang Lalang through the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) method. The research employed a classroom action research (CAR) design conducted over two cycles. Data were collected through learning outcome tests, interviews, field notes, and documentation, and were analyzed using quantitative descriptive statistics and qualitative analysis techniques. The results showed that before the implementation of CTL, the percentage of students achieving learning mastery was only 21.4% (3 students). After the implementation of CTL in Cycle I, this percentage increased to 42.8% (6 students), and in Cycle II, it further increased to 85.71% (12 students). These findings indicate that the CTL method is effective in improving students' learning outcomes in Social Studies on the topic of production technology, communication, and transportation in the past and present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi. (1991). Pengolahan pengajaran. Jakarta: Rhineka Cipta.

Al-‘Aziz, S. ‘A. (1119 H). Al-tarbiyah al-haditsah: Maddatuha, mabadi’uha, tatliiqatuha. Kairo: Dar al-Maarif.

Arifin, M. (1996). Ilmu pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Arifin, Z. (2009). Pendidikan di era masa kini. Jakarta: PT Cipta Karya.

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rhineka Cipta.

Arikunto, S. (2009). Penelitian tindakan kelas. Yogyakarta: Bumi Aksara.

Garnida, D. (2006). Strategi pembelajaran kontekstual. Bandung: CV Persada.

Hamdani, A. S. (2007). Contextual teaching and learning (CTL) pada pembelajaran PAI. Surabaya: NIZAMIA.

Ismail, S. M. (2009). Strategi pembelajaran berbasis PAIKEM. Semarang: Rasail.

Johnson, E. B. (2007). Contextual teaching and learning. Bandung: Mizan Learning Center.

Joni, R. (2001). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Sinar Baru.

Kartono, K. (2009). Pengantar metodologi penelitian. Bandung: Mandar Maju.

Muslich, M. (2008). KTSP pembelajaran berbasis kompetensi dan kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, S. (2000). Berbagai pendekatan dalam proses belajar dan mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurhadi. (2003). Pendekatan kontekstual. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Sa’ud, U. S. (2008). Inovasi pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sagala, S. (2007). Konsep dan makna pembelajaran (Cet. V). Bandung: Alfabeta.

Sagala, S. (2008). Konsep dan makna pembelajaran untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, W. (2006). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana Pernada Media Group.

Sanjaya, W. (2008). Pembelajaran dalam implementasi kurikulum berbasis kompetensi. Jakarta: Kencana.

Sardiman, A. M. (2006). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugianto. (2009). Pembelajaran contextual teaching and learning. Jakarta: Jaya Cipta.

Sugiyono. (2009). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2003). Metodologi penelitian pendidikan: Kompetensi dan praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Suprijono, A. (2010). Cooperative learning: Teori dan aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suwarno. (2009). Implementasi model pembelajaran inovatif dalam rangka meningkatkan kualitas pendidikan. Jakarta: Balai Aksara.

Syamsuri, I. (2008). Tujuh komponen CTL. Jakarta: Jaya Media.

Trianto. (2007). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Trianto. (2010). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Usman, M. U., & Setiawati, L. (1993). Upaya optimalisasi kegiatan belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahyudin, D. (2007). Pengantar pendidikan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Published

2024-10-18

How to Cite

Harry Dianto, & Nuri Ramadhan. (2024). Penerapan Metode Pembelajaran Contextual Teaching And Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 107401 Pematang Lalang. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(6), 105–115. https://doi.org/10.62383/risoma.v2i6.391

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.