Menafsir Ulang Hijab: Dinamika dan Makna Dalam Konteks Global

Konsumen Griya Busana Muslim Indramayu

Authors

  • Fitriana Maghdalena Universitas Islam Negri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Zulkiply Lessy Universitas Islam Negri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/risoma.v2i2.72

Keywords:

Hijab, Religious Identity, Cultural Globalization

Abstract

This article discusses the dynamics of wearing jilbab and its meaning in the context of globalization, focusing on the influence of cultural globalization on norms, values, and lifestyles in religious traditions. This research is a qualitative study using a netnography approach with data obtained from the response of the Indramayu Muslim fashion griya whatsApp group. This article discusses the evolution of the concept of hijab from a separator between free women and slaves to a tool to protect women's private parts from prying eyes. In addition, the article also highlights the different views on hijab, including the views of contemporary scholars and the impact of globalization on the views and practices of hijab in contemporary society. Thus, this article highlights how globalization, fashion trends, religious identity, and cultural values affect the dynamics of hijab and its meaning in contemporary society.

 

References

Afrizal. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif dalam Berbagi DIsiplin Ilmu. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Alim, S. A., Mawardi, M. K., & Aniesa, S. B. (2018, September). Pengaruh Persepsi Label Halal dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Fesyen Muslim. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 6(1), 132.

Amalina, N., Wani, A. R., & Lestari, D. (2022, Oktober). Analisis Fashion Muslim di Era Milenial Dalam Perspektif Islam. Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi dan Manajemen, 1(3), 160.

Cholil, A. F. (2019, Januari-Juni). Pengaruh Globalisasi dan Era Disrupsi Terhadap Pendidikan dan Nilai-nilai Keislaman. SUKMA: Jurnal Pendidikan, 3(1), 134.

Hamzah, N. A., & Abidin, Z. (2021, Desember). Jilbab Dalam Pandangan Ulama Klasik dan Kontemporer. Jurnal Al-Hikmah, 23(2), 739.

Handaru, B. W. (2021, Juni). Tantangan Agama di Era Globalisasi: Analisis Strategi Komunikasi, Karakteristik dan Materi Dakwah. EL-MADANI Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 2(3), 3.

Heyman, J. m., & Campbell, H. (2009). The Antropolgy of Global Flows: A Critical Reading of Appudarai's 'Disjuncture and Difference in The Global Cultural EConomy. Antropological Theory, 145.

Jannah, M. (2023, Januari-Juni). Hijab: Between Ideology and Fashion (Studi Ekspresi Religiusitas Masyarakat Banjar Pahaluan Melalui Hijab di Hulu Sungai Tengah Kalimantan Selatan). Jurnal Tarbiyah; Jurnal Ilmiah Kependidikan Keagamaan, 7(1), 11.

Junaidin, Latief, N. A., & Kahar, A. S. (2022, Desember). Dimensions Of Spirituality and Meaning Of Life in Muslim Women Wearing Hijab in Indonesia. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 8(2), 157.

Khalil, M. I., & Tahir, A. H. (2021, Juni). Hijab dan Jilbab Perspektif Asma Barlas dan Posisinya dalam Tipologi Tafsir Kontemporer Sahiron Syamsudin. QOF: Jurnal Studi Al-Qur'an dan Tafsir, 5(1), 86.

Malik, D. D. (2014, Oktober). Globalisasi dan Imperialisme Budaya di Indonesia. Journal Communication, 4(2), 10.

Mohamad, M. Z., & "dkk.". (2019, Maret). The Identyty of Women According to the Thinking of Said Nursi. International Journal of Academic Research in Busines & Social Sciens, 9(3), 560.

Mutiah, T. (2017, Maret). Fenomena Hijabers Kontemporer Menggunakan Media Sosial Instagram dalam Membentuk Identitas. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 5.

Putra, W. S. (2023, Maret). Kebebasan Beragama dan Kontroversi Hijab: Sebuah Perspektif Hak Asasi Manusia. Landraad: Jurnal Syariah & Hukum Bisnis, 2(1), 53.

Ramadana, R. (2022, Januari). Hadis Hijab Pandangan Kontemporer: Studi Terhadap Pemahaman Fatima Mernissi, Quraish Shihab, dan Muhammad Syahrur. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 2(3), 90, 91, 92, 93.

Rudi, S., & "dkk". (2021, Mei). Pengaruh Trend Hijab Terhadap Minat Beli Kaum Wanita Muslimah. Media Mahardika, 19(3), 615.

Sadrina, A. N., Fathoni, M. A., & Handayani, T. (2021, Juli-Desember). Pengaruh Trend Fashion, Gaya Hidup, dan Brand Image Terhadap Preferensi Fashion Hijab. JoIe: Journal od Islamic Economis, 1(3), 53.

Setiawan, A. (2020, September). Materi dan Nilai di Era Globalisasi: perspektif Appadurai. AL-MIKRAJ: Indonesian Journal of Islamic Studies and Humanities, 1(1), 35.

Surawan, & Pertiwi, E. M. (2023, Januari-Juni). Hijab Sebagai Self Control Terhadap Penetrasi Korean Wave. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 8(1), 13.

Susilawati, N., Yarmunida, M., & Elwardah, K. (2021, Agustus). The Halal Fashion Trends For Hijabi Community: Ideology and Consumption. DINAR Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam, 8(2), 43.

Ulya, I. (2018, Oktober). Muslimah Cosmopolitan Lifestyle: Antara Syari'at, Trend Masa Kini dan Kapitalisasi Agama (Studi Budaya Pop Terhadap Pemilihan Putri Muslimah Indonesia). PALITA: Journal Of Social Religion Research, 3(2), 117.

Wijayanto, N. W., & Ulinnuha, R. (2022). Resistensi Perempuan Iran Terhadap Kebijakan Wajib Berhijab Pada Era Hassan Rouhani. Muasawa, 21(2), 180.

Downloads

Published

2024-03-26

How to Cite

Fitriana Maghdalena, & Zulkiply Lessy. (2024). Menafsir Ulang Hijab: Dinamika dan Makna Dalam Konteks Global : Konsumen Griya Busana Muslim Indramayu. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(2), 84–95. https://doi.org/10.62383/risoma.v2i2.72