Generasi Digital Sejak Lahir: Perspektif Sosiologi Digital pada Gen Alpha

Authors

  • Aini Nurpratiwi Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Syawal Akhir Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Riswandy Marsuki Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.62383/risoma.v3i1.572

Keywords:

Generation, Technology, Identity, Education

Abstract

Generation Alpha, born between 2010 and 2025, is immersed in a digital era that shapes their social, cultural, and educational experiences. This study examines the sociological implications of technology on their identity formation and the adaptations required in their education and parenting. Through literature analysis, findings reveal that Generation Alpha is highly dependent on technology, which affects their communication and social interactions. While technology increases access to knowledge, it also poses risks such as social isolation and shifting cultural values. This study underlines the importance of collaboration between families, educational institutions, and communities to foster holistic development, addressing the challenges of globalization and technological advancement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Aryiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8.

Amin, M. Z. R., Mulyadi, A., Wulandari, L., & Kaloko, B. S. (2024). Metode mengurangi kecanduan gadget dan meningkatkan prestasi dengan mengenal gaya belajar anak. TEKIBA: Jurnal Teknologi Dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 29–36.

Damayanti, E., Kolopaking, L. M., & Sjaf, S. (2019). Teknologi finansial dan penguatan usaha perempuan di era digital: Tinjauan dari sisi sosiologi digital.

Damayanti, I. R., Subiakto, V. U., & Sendrian, R. (2024). Meningkatkan pendidikan literasi digital media sosial pada Gen Alpha.

Emalia, & Farida. (2019). Inovasi pendidikan dengan memanfaatkan teknologi digital dalam upaya menyongsong era revolusi industri 4.0.

Fadlurrohim, I., Husein, A., Aulia, L., Wibowo, H., & Raharjo, S. T. (2019). Memahami perkembangan anak generasi Alfa di era industri 4.0.

Fajarwati, R. (2020). Penguatan karakter melalui strategi wisdom massage pada generasi milenial. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1).

Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan teknologi digital dalam kegiatan pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 2.

Lawang, R. M. Z., Meilani, N. L., Puteri, B. P. T., & Ekoriano, M. (2021). Kesenjangan digital pada keluarga Jawa di Kabupaten Wonosobo. Jurnal Analisa Sosiologi, 10(2).

Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi.

Mita, M. L., & Widjayatri, R. R. D. (2023). Peran orang tua terhadap penggunaan gadget pada anak usia dini generasi Alpha. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–13.

Novianti, R., Hukmi, & Maria, I. (2019). Generasi Alpha - Tumbuh dengan gadget dalam genggaman. Pendidikan & Sosial, 8(2), 65–70.

Purbasari, Y. A., & Suryanto, S. (2020). Peran orangtua dalam pendampingan anak digital native. Prosiding Seminar Nasional Milenial 5.0 Fakultas Psikologi UMBY.

Puspitasari, D. A., & Ramadhan, M. R. (2024). Strategi penanaman pendidikan karakter generasi Alpha perspektif pendidikan Islam dan psikologi. Jurnal Pendidikan Islam, 10.

Putri, L. D. (2021). Waspadai dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini. Jendela PLS: Jurnal Cendekiawan Ilmiah Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 58–66.

Rahayu, N. S., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). Analisis penggunaan gadget pada anak usia dini. Jurnal PAUD Agapedia, 5(2), 202–210.

Stevanus, I., & Parida, L. (2021). Pola interaksi sosial siswa pengguna gadget di sekolah dasar Kota Yogyakarta.

Sungkar, S. (2023). Jurnal Dekontruksi, 9.

Tendi. (2016). Sosiologi digital: Suatu paradigma baru dalam kajian ilmu sosial.

Wulandari, H., Hasanah, D. S. A., & Santoso, M. B. (2021). Pengasuhan orangtua terhadap anak usia prasekolah dalam menggunakan gawai.

Downloads

Published

2025-01-09

How to Cite

Aini Nurpratiwi, Syawal Akhir, & Riswandy Marsuki. (2025). Generasi Digital Sejak Lahir: Perspektif Sosiologi Digital pada Gen Alpha. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(1), 279–285. https://doi.org/10.62383/risoma.v3i1.572

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.