Peran Mata Kuliah Pendidikan Pancasila sebagai Sarana Pembentukan Karakter Mahasiswa STKIP Citra Bakti

Authors

  • Benediktus Aprianus Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada
  • Maria Felinsia Mbipi Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada
  • Maria Yuliana Wulu Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada
  • Eustakia Mogi Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada
  • Maria Hildegardis Tandi Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada
  • Maria Marselina Muja Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada

DOI:

https://doi.org/10.62383/risoma.v3i2.630

Keywords:

Pancasila education, student character formation, Pancasila values critical thinking skills

Abstract

Pancasila educatian courses have an important role in shaping the character of students at STKIP Citra Bakti Ngada. This research aims to find out how Pancasila education courses can shape student characters who have integrity, etchis and responsibility towards the Indonesian people and nation. The reseach method used is literature study ( library reseach). In this method, research is carried out by collectingand analyzing data from various literary sources, such as books, scientific journals, articles related to Pancasila education. The results of this reseach show that Pancasila education courses can shape student character through undestanding and practicing Pancasila values. Implementation of Pancasila education courss can be done through contextual approaches, discussions and interactive dialogue, leadership and collaboration practices, preparation of social projects, and assignment of reflections and essays. The results of this research can be used as a reference for improving the effectivenesess of teaching Pancasila education in universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, A. R., et al. (2025). Perancangan sistem informasi geografis wilayah rawan pembegalan menggunakan metode AAOD. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika, 9(1), 1643-1650.

Aditiya, R., & Sahputra, A. (2025). Implementasi sistem pendataan siswa baru menggunakan metode Agile. Journal of Research and Publication Innovation, 3(1), 2527-2536.

Afriyeni. (2018). Pembentukan karakter anak untuk peduli lingkungan yang ada di sekolah.

Aini, et al. (2021). Implementasi program Adiwiyata berbasis partisipatif dalam menumbuhkan nilai-nilai karakteristik di sekolah dasar.

Alda, M., Chairullah, A., Utami, Y., & Kumala, W. (2025). Perancangan sistem informasi perjalanan dinas pada balai penjaminan mutu pendidikan provinsi Sumatera Utara berbasis website. ZONAsi: Jurnal Sistem Informasi, 7(1), 188-200.

Azad, A. R., Karim, M. R., Rakib, M. R. J., & Uddin, M. R. (2025). Assessment of heavy metal pollution and spatial distribution in waterfalls of Chattogram District, Bangladesh: Implications for drinking and irrigation purposes. Environmental Advances, 100613.

Dini, et al. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa.

Ginting, R. B., et al. (2025). Sistem informasi manajemen aset berbasis web di SMK Swasta Satria Bingai menggunakan metode Rapid Application Development (RAD). Jurnal Informatika Press, 2(1), 8-12.

Ijfi, I. M., et al. (2025). Perancangan sistem informasi inventaris barang berbasis web. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika, 9(1), 275-283.

Safitri, et al. (2022). Proyek penguatan profil pelajar bahasa.

Downloads

Published

2025-01-29

How to Cite

Benediktus Aprianus, Maria Felinsia Mbipi, Maria Yuliana Wulu, Eustakia Mogi, Maria Hildegardis Tandi, & Maria Marselina Muja. (2025). Peran Mata Kuliah Pendidikan Pancasila sebagai Sarana Pembentukan Karakter Mahasiswa STKIP Citra Bakti. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(2), 46–55. https://doi.org/10.62383/risoma.v3i2.630

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.